Το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ετοίμασε μία πρόταση για ψυχολογική υποστήριξη οικογενειών, παιδιών και εφήβων κατά την τη διάρκεια παραμονής στο σπίτι λόγω μέτρων πρόληψης για τον ιο COVID-19.
Συνοπτικά παρέχει προτάσεις τόσο για αυτοδιαχείριση στους ενήλικες, όσο και οδηγίες για την καλύτερη δυνατή επικοινωνία με τα παιδιά και τους εφήβους.
Αν θα διάλεγα να μεταφέρω κάποιες από τις προτάσεις, θα έλεγα:
• Αφήνουμε τον εαυτό μας να βιώσει τα συναισθήματα που προκύπτουν από τις έντονες καταστάσεις που ζούμε. Πρόκειται για φυσιολογική αντίδραση, η καταστολή της οποίας ίσως οδηγήσει σε μεγαλύτερο στρές.
• Εκφράζουμε και μοιραζόμαστε τα συναισθήματά μας με ανθρώπους που αγαπάμε και εμπιστευόμαστε.
• Διατηρούμε την ανθρώπινη σύνδεση και επαφή.
• Παραμένουμε ευέλικτοι στις αλλαγές της καθημερινότητας.
• Φροντίζουμε τον εαυτό μας (σωματικά και ψυχικά).
• Ακούμε και εμπεριέχουμε τα συναισθήματα των παιδιών μας ως έχουν.
• Μιλάμε ανοιχτά στα παιδιά ανάλογα με το αναπτυξιακό τους στάδιο. Δεν προσπαθούμε να μειώσουμε τη σοβαρότητα της κατάστασης- τα παιδιά καταλαβαίνουν όταν λέμε ψέματα και αυξάνεται το στρες και η ανασφάλεια.
• Κοιτάμε στο μέλλον- Συνεχίζουμε να σχεδιάζουμε
Στην περίπτωση που νιώσουμε ότι τα συναισθήµατά µας επηρεάζουν έντονα τη λειτουργικότητα στην καθηµερινότητα και τη σωµατική µας υγεία (π.χ. αϋπνία, πονοκέφαλοι κ.ά.), αναζητούμε τη βοήθεια ειδικού.
Αποδεχόµαστε πως για κάποιο διάστηµα θα ζούµε µια διαφορετική συνθήκη και ότι στα δύσκολα έχουµε ο ένας τον άλλο παραµένοντας Συνδε∆εµένοι, υπεύθυνοι και διαθέσιµοι για πράξεις αλληλεγγύης και προσφοράς.
Μπορείτε να τον βρείτε ολόκληρο τον οδηγό εδώ.